torsdag 16 september 2010

Köksfrågan engagerar

Efter en ganska hektiskt vecka där jag färdades mellan Åbo, Helsingfors, Jakobstad och Närpes, sitter jag och sammlar mina tankar. Många av dem går mot en köksutredning som blev en spännande fråga i stadsfullmäktige i tisdags.
Jag anser att mat ska lagas och ätas under samma tak. Tyvärr ibland är det omöjligt i våra förskolor och dagisar. Vissa har vi redan förvisat tidigare och de redan är serveringskök, andra har inte utrymme och beredskap att tillräda mat för många barn. Men varje skola är byggt för att kunna tillräda mat. Och så bode det vara! Matkulturen håller på att förändras i Finland. Jag vill vara del av en stad som vågar visa vägen mot en bättre matkultur. Där vi värnar om näringsrikt mat för gamla och unga. Där vi använder råvaror hemifrån och inte från andra sidan Europa. Där vi utbildar kockar som ska tillreda mat inte bara servera den.
Är det så att ekonomifrågan är en svår frågan i varje komun i år? Visst! Men enligt mig köksfrågan är en prioriteringsfråga. Vi får se sedan hur går det i fullmäktige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar