tisdag 15 mars 2011

Tillhör vi kjolfolket?

Lyssnade igår (14.3) på Malin Gustavsson och hennes föreläsning om Jämställdhet i skolan. Vid ett tillfälle kastade hon fram en tankeställare att världen ser på kvinnor  som "kjolfolket" :) Heteronormer som vårt samhälle har följer de flesta av oss utan att riktigt reflektera. Skulle vi ha en känslosam jämställdhet skulle heteronormer inte spela någon roll. Vi skulle kunna vara precis som vi kände oss utan att må dåligt för det.
Vårt samhälle är dessutom byggt för en familj mamma, pappa, barn.
Till exempel att vara ensamstående förälder är inte lätt idag. Stöd till ensamstående föräldrar är minimal, kanske just på grund av våra heteronormer? Vi ska inte ens gå in i familjen där det finns två mammor eller två pappor...

Från det ena till det andra, jag träffade Sundom pensionärer idag, och en mycket trevlig herreman sa till mig att "Detta var det bästa jag har hört på 15 år!" Då sa jag snabbt: " Men nu vet du vem du ska rösta på, och så länge är det Sfp så är det ok!" - Men då säger han lite generad, " Du vet jag är Sdp-are:"  : D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar