söndag 28 november 2010

" Hedersvåld" grym handling av en grym människa eller handling i religonens namn?

26 november var jag gäst i Oravais och träffade några av de asylsökare från andra länder. Kvinnor med olika religioner och kulturer. Naturligtvis vecker sådana träffar många tankar och diskussioner!

Många av oss har läst olika bocker och hört på andra sätt om kvinnoöde från de länder där deras liv är inte jämställds männens. Det här är ett ämne som vecker många, många känslor. Att många ser det som en handling som föds ur religion är någonting som gör mig mycket orolig. Jag anser nämligen att dessa handlingar föds ur en sjuk hjärna och sjuk hjärta, inte religionen. Men faktum är att dessa handlingar försöker man rättfärdiga med religionens makt i vissa länder. Jag kan inte för mitt liv förstå hur kan någon tro att det går att rätfärdiga dessa brott med någontin överhuvudtaget! Islam är en religion som anses boven i den här drama och det är viktigt att tala om dessa saker. Det är mycket viktigt också att förstå att både bibeln och kur'anen kan man tolka på många sätt. Det är vi människor som tolkar världen omkring oss. Ingen religion förespråkar våld, människor gör det!

Men faktum kvarstår att många kvinnor far illa och hur komma åt det? Kanske ett sätt skulle vara att ge asylsökande ett yrke medan de väntar tre-fyra år på sin asyl besked? Då skulle man ge dem möjlighet att se en annan värld än den de är vana med. Så även om de ska skickas tillbaka, så möjligheten är stor att vi har gett henne/honom verktyg att hjälpa andra i sitt land. Istället låter vi dem bara vara här i limbo ( iväntan på asylbesked) utan någon vettig tillvaro. Alla som jag träffade önskde ett jobb...

Sedan vi ska inte och vi får inte tollerera våld överhuvudtaget i vilken förhållande eller situation som helst. Klara besked och en konsekvent behandling är mycket viktigt. Att avstå för ens en millimeter från männskliga rättigheter är mycket förödande. Vi måste våga engagera oss i den här frågan och diskutera den öppet men värdigt! På hemmaplan och på alla andra plan också!
Skriv gärna en kommentar, men var värdig :)
Till slut vill jag bara påpeka att jag föddes i en mycket kärleksfull muslimsk familj.

2 kommentarer:

  1. Hej Emina, roligt att du vågar beröra ämnet hedersvåld. Jag tror nog att det i viss mån kan skyllas på religionen, men som du sa det finns många sätt att tolka både bibeln och koranen på. I de kristnas bibel, finns också många exempel på hedersvåld. Äktenskapsbryterskor stenades mm, det är ju i princip samma sak. Fast egentligen tror jag som du, att det kommer från en sjuk människas hjärna, och att det i huvudsak handlar om att förneka sin egen svaghet och på detta sätt bevisa sin makt!

    SvaraRadera
  2. Hej Emina! Tack för en viktig text. Det märks att du har hjärtat på rätta stället!

    SvaraRadera